Budujemy

W starożytności

9Na dzień dzisiejszy każda osoba wykonująca pracę budowlańca zajmuje się określonymi rzeczami w której specjalistą, co jest zresztą dla nas jak najbardziej zrozumiałe. Przykładowo architekt zajmuje się projektowaniem, natomiast roboty wykończeniowe należą stricte do ekipy zajmującej się tego rodzaju zagadnieniami. Jednakże tak jest dzisiaj, natomiast jeszcze kilkaset lat temu było zupełnie odmiennie. Już nawet w Starożytności jak i także w późniejszych wiekach, aż do około Średniowiecza, architekci nie byli stricte wykwalifikowanymi osobami w tym kierunku, przynajmniej początkowo. Najczęściej zdarzało się tak, że prace architektoniczne były wykonywane przez różnego rodzaju rzemieślników, takich jak na przykład stolarzy czy też murarzy, którzy nie mieli gruntownego przygotowania i edukacji w sferze architektury, niemniej jednak części tamtejsze budowle stoją do dzisiejszego dnia, więc jak widać ich praca wcale nie była robotą nieprofesjonalną, choć jednak niewyuczoną. Oczywiście osoby będące rzemieślnikami ale także i architektami były osobami powszechnie szanowanymi i cieszyli się oni opinią „mistrzów budowlanych”, choć tak naprawdę nie zawsze było to w stu procentach zgodne z prawdą. Nie zmienia to jednak faktu, że rzemieślnicy trudniący się jednocześnie architekturą i w konsekwencji także i budowlanką cieszyli się naprawdę dużym szacunkiem oraz poważaniem. Należeli oni także do dość elitarnych stowarzyszeń, zwanych cechami oraz gildiami, które były jednak także czymś w rodzaju szkół, które miały za zadanie przekazywanie doświadczenia oraz umiejętności następnym pokoleniom. Bycie mistrzem budowlanym przez wiele lat niosło za sobą naprawdę wiele przywilejów, tak samo zresztą jaj przynależenie do cechy, względnie też do gildii. Warto jednak jest wspomnieć o tym, że te właśnie stowarzyszenia były bardzo niechętne i zamknięte dla wszelkich nowości, nie uznawano żadnych nowych i niejednokrotnie lepszych i nowocześniejszych rozwiązań, przez co też niestety przez wiele lat styl budownictwa był niezmienny ( można to dostrzec szczególnie w przypadku epoki jaką jest Średniowiecze, trwającej niemalże tysiąc lat, a charakteryzującej się jednakowym stylem budownictwa oraz architektury ). Dotyczy to także innych aniżeli budowli obiektów, takich jak drogi, czy też wiele innych konstrukcji. Tak naprawdę były one tylko kopiowane ciągle w ten sam sposób, gdyż nowoczesne rozwiązania naprawdę nie cieszyły się praktycznie żadną popularnością. Jeżeli chodzi natomiast o przykład zastosowania różnego rodzaju problemów matematycznych oraz fizycznych w inżynierii lądowej, to doskonałym przykładem może być rozwiązanie, które zostało zastosowane przez Archimedesa, co miało miejsce w trzecim wieku przed naszą erą. Skonstruował on specjalne urządzenie, zwane Śrubą Archimedesa, które było używane do nawadniania oraz osuszania. Opatentował on to właśnie urządzenie, którego sam był autorem, a które w późniejszych wiekach było bardzo szeroko stosowane przez wzgląd na swoją wysoką skuteczność.

Początki

6Początków zarówno samej inżynierii lądowej jak i oczywiście budownictwa można się doszukiwać już w głębokiej starożytności, ponieważ budownictwo towarzyszyło człowiekowi praktycznie od zawsze i prawdopodobnie na zawsze będzie nam towarzyszyć. Tak naprawdę to stricte początków inżynierii lądowej oraz budownictwa można się doszukiwać w przestrzeni wiekowej pomiędzy 4000, a 2000 lat przed naszą erą. Początki są widoczne na przykład w takich miejscach jak starożytny Egipt czy też Mezopotamia, gdzie ludzi zaczęli się osiedlać w jednym miejscu, jednocześnie porzucają wcześniejszy tryb życia, który był trybem koczowniczym. Było to rozwiązanie zdecydowanie bardziej korzystne dla człowieka, więc nietrudno jest się domyślić, że dość szybko zaczęło się cieszyć naprawdę dużą popularnością i ludzie zaczęli się osiedlać w stałych miejscach. Jednak aby życie w jednym miejscu było w ogóle możliwe, trzeba było zacząć budować chociażby najbardziej prymitywne budowle, które będą człowieka chroniły przed zwierzętami, czy chociażby, co jest zresztą bardzo ważne, przed działaniem różnych czynników atmosferycznych. No i właśnie dlatego też, skoro zaczynało tworzyć się budownictwo, musiał także zaistnieć transport, co jest jednak rzeczą dość logiczną, ponieważ ludzie do budowania schronień musieli skądś czerpać materiały budowlane. Właśnie między innymi dzięki temu zostało wynalezione koło, które naprawdę w bardzo znacznym sposób ułatwiało transportowanie różnego rodzaju materiałów i dlatego też rozwinął się szeroko rozumiany transport morski, czyli ogólnie żegluga. Jednak jako pierwszy przypadek zastosowania już rzeczywiście bardziej zaawansowanej wiedzy budowniczej, można oczywiście zaliczyć wybudowanie pierwszych piramid egipskich, co miało miejsce w okolicach 2500 r przed naszą erą. Już właśnie w tych czasach zaczęto budować więcej skomplikowanych budowli, które już niestety wymagały posiadania dość dużej wiedzy zarówno z zakresu samego budownictwa, jak i przede wszystkim z zakresu inżynierii lądowej. Jak więc doskonale widać, technologi budowlane ( choć jak na dzisiejsze czasy były one i tak bardzo mało zaawansowane ) były już wysoko rozwinięte jeszcze na długo przed pojawieniem się na ziemi Chrystusa, co jest doskonałym pokazaniem, jak bardzo starożytne cywilizacje były uczone i mądre, zresztą można nawet pokusić się o stwierdzenie, że na temat budownictwa mieli oni zdecydowanie większe pojęcie aniżeli my posiadamy dzisiaj, ponieważ raczej żadna z naszych konstrukcji budowanych obecnie nie ma większych szans na to, żeby móc przetrwać ponad cztery i pół tysiąca lat ( choć oczywiście nigdy nie wiadomo ). Omawiając jednak historię budownictwa, nie można oczywiście pominąć dokonań Starożytnych Rzymian, którzy to niewątpliwie najbardziej przyczynili się do rozwoju inżynierii lądowej oraz budownictwa. To właśnie oni przez setki lat, czyli przez cały czas trwania ich wielkiego imperium budowali coraz to więcej nowych rzeczy, które okazały się budowlami innowacyjnymi i stosowanymi później już wszędzie, jak na przykład różne mosty, porty, zapory, drogi i wiele innych. To dzięki nim inżynieria lądowa naprawdę dokonała bardzo dużych postępów, a co więcej Rzymskie drogi są do dzisiejszych czasów znane z niezwykłej trwałości, która dzisiaj niestety jest już absolutnie niespotykana ( do dziś można chodzić po drogach, które były budowane w czasach Imperium Rzymskiego ).

Inżynier budownictwa – kto to jest?

10Osoba, która wykonuje zawód jakim jest oczywiście inżynier budownictwa jest to osoba specjalistycznie wykształcona w tymże właśnie kierunku. Taka osoba posiada tytuł zawodowy magistra inżyniera budownictwa, względnie też dość często można spotkać się z nazwą inżynier budownictwa, choć ten tytuł odpowiada nieukończeniu w całości studiów wyższych i taki właśnie tytuł noszą osoby które ukończyły jedynie studia licencjackie, więc tutaj jak doskonale widać posiadanie tytułu jest stricte zależne od długości studiów, choć jednocześnie logiczne jest to, że każda osoba decydująca się pójść na studia magisterskie w dziedzinie budownictwa jednocześnie musi już posiadać tytuł po kształceniu licencjackim, czyli rzecz jasna inżynier budownictwa. Przedmioty, które są nauczane na kierunku jakim jest inżynieria budownictwa, to między innymi matematyka, fizyka, projektowanie, zarządzanie projektami czy też inne praktyczne i bardzo potrzebne w tym fachu przedmioty, dlatego też osoba, która zajmować będzie stanowisko inżyniera budowlanego, będzie jednocześnie osobą dość wszechstronnie wykształconą, co jest naprawdę bardzo dużym plusem. Co więcej także w trakcie studiów przyszli inżynierowi budownictwa muszą wybrać sobie określone specjalizacje, od których będzie zależeć ich przyszła kariera, a także oczywiście dodatkowe przedmioty nauczania, oprócz tych podstawowych, które znajdują się na wszystkich specjalizacjach inżynierii lądowej. Kiedy już konkretna osoba uzyska tytuł inżyniera budownictwa, czyli po studiach licencjackich, może ona pójść dalej tym kierunkiem kształcenia i wybrać się na studia magisterskie, które pozwolą uzyskać także i tytuł magistra. W momencie kiedy już uzyska się ten tytuł, koniecznością jest odbycie specjalistycznej praktyki, aby można było jednocześnie osiągnąć konkretne ( niezbędne dla określonego profilu specjalizacji ) uprawnienia budowlane, bez których praca w budownictwie jest praktycznie niemożliwa, oczywiście jeżeli weźmie się pod uwagę legalne zatrudnienie. W momencie osiągnięcia już wszystkich koniecznych uprawnień, dyplomowany inżynier budownictwa najczęściej podąża ścieżką kariery jaką oferuje mu wybrana przez niego wcześniej specjalizacja. Dzięki temu może on stale pogłębiać swoją wiedzę specjalistyczną oraz oczywiście ciągle uczyć się coraz to nowych rzeczy, co jest jednak logiczne w przypadku każdego zawodu, że nic nie będzie lepsze aniżeli wiedza praktyczna niż sama wiedza teoretyczna, która niestety często dość znacznie odbiega od rzeczywistych realiów i praw, które konkretną specjalizacją kierują. Najczęściej studia uzupełniające, czyli magisterskie trwają dwa lata ( oczywiście jeżeli studia licencjackie trwają trzy lata, co jest najczęściej spotykane ). Jeszcze nie tak dawno możliwe było uczenie się w trybie pięcioletniej, nieprzerwanej nauki, choć obecnie już z tego rozwiązania zrezygnowano, zresztą na zdecydowanej większości kierunków studiów, które są dzielone na licencjackie oraz uzupełniające magisterskie., co jednak jest często dość kłopotliwe dla studentów.

Powiązania

5Dość logicznym faktem wydaje się być to, że żadna nauka nie może funkcjonować sama sobie, więc potrzebuje ona wsparcia innych nauk pobocznych, co zresztą jest również bardzo widoczne w przypadku inżynierii lądowej. Jest ona nauką stosowaną w dziedzinie budownictwa, czy też mówiąc ściślej, budownictwo jest to jedna z dziedzin wchodzących w skład całej inżynierii lądowej, jednakże żeby mogła one funkcjonować bez zarzutów, koniecznie musi także czerpać wiedzę z dziedzin pobocznych, takich jak na przykład inżynieria środowiskowa, geotechnika, inżynieria transportowa, mechanika konstrukcji, budownictwo wodne, inżynieria materiałowa, hydrologia, geodezja i wiele innych. Bez korzystania z wiedzy dostarczanej nam przez te właśnie poboczne nauki, sama inżynieria lądowa byłaby zupełnie bezużyteczna szczególnie w aspekcie bezpośredniego stawiania budowli. Przede wszystkim zanim inwestor zdecyduje się na wzniesienie budowli ( niezależnie nawet od jej wielkości, choć obecnie wznoszone budowle są coraz to większe i to nie tylko jeżeli chodzi o samą wysokość czy też kubaturę ), musi wiedzieć, gdzie można ją postawić. Do tego oczywiście konieczne będzie skorzystanie z pomocy geodetów, hydrologów i tym podobnych specjalistów, którzy określą, czy konkretna budowla może powstać w konkretnym miejscu. Oczywiście kiedy już będziemy mieli odpowiednie miejsce, konieczne będzie wykopanie fundamentów, przetransportowanie na plac budowy wiele specjalistycznego sprzętu, do czego oczywiście konieczne będzie inżynieria transportowa. Mówiąc pokrótce, inżynieria lądowa koniecznie musi korzystać z nauk pobocznych, gdyż inaczej będzie ona mogła być rozpatrywana tylko i wyłącznie w kategoriach teoretycznych. Co więcej warto jest także pamiętać, że sama inżynieria lądowa jak i już stricte budownictwo znajduje zastosowanie w absolutnie wszystkich dziedzinach życia człowieka. Można tutaj wymienić na przykład takie sektory jak sektor publiczny, w co wliczać będziemy rzecz jasna wszystko od niewielkich gmin aż po zakres całego kraju, natomiast jeżeli będzie chodzić o sektor prywatny, to zakres jest widoczny od indywidualnych właścicieli mieszkań czy też innych nieruchomości, aż po ogromne międzynarodowe konsorcja zajmujące się budowlanką. Jak więc doskonale widać, zależności inżynierii lądowej i od wielu innych nauk są bardzo ścisłe i wręcz nierozerwalne, co można określić stwierdzeniem że „kółeczko się zamyka”. Oczywiście mowa tutaj nie tylko o budowaniu wielkich budynków czy też osiedli, ale nawet i o prywatnych domkach jednorodzinnych, ponieważ tutaj również ktoś będzie musiał dowieźć materiały budowlane i tym podobne rzeczy. Zależności widoczne są w każdym momencie i w przypadku każdej budowy. Co więcej, jeżeli chodzi o aspekt zatrudnienia w trakcie budowy, to nie można powiedzieć, że dzięki budowie budynku tylko sami robotnicy budowlani mają pracę. Praca wtedy jest także przy wszystkich pobocznych zajęciach związanych z samym budownictwem, dzięki czemu zdecydowanie więcej osób aniżeli sami robotnicy będzie mogło otrzymać zatrudnienie, co jest naprawdę kolejnym pozytywnym efektem budowania coraz to nowych budowli i to niezależnie od tego czym konkretna budowla będzie miała być.